Profilaktyka

Dlaczego profilaktyka?
Twoje zęby powinny Ci służyć przez całe życie! Regularne zabiegi profilaktyczne mogą pomóc Ci w utrzymaniu zdrowych zębów przez długielata
Twój lekarz stomatolog zaleca wizyty kontrolne zależnie od stanu zdrowia jamy ustnej pacjenta. Wizyty te są ważne z wielu względów.

Próchnka zębów.
Wczesne wykrycie próchnicy pozwala na wczesne leczenie zęba nie pozwalające na dalsze niszczenia tkanki. Wczesne wykrycie próchnicy jest możliwe poprzez dokładny przegląd jamy ustnej iwykonanie zdjęcia rentgenowskiego, jeżel izaistnieje jego konieczność.

Choroba przyzębja
Regularne wizyty pozwolą zdiagnozować leczyć chorobę przyzębia we wczesnych stadiach nie dopuszczając do nieodwracalnych zniszczeń.

Osobjsta H;g;ena Jamy Ustnej
Twoja higiena w domu jest bardzo ważna w prewencji chorób jamy ustnej. Twój dentysta wskaże najlepszą metodę szczotkowani a, zaleci odpowiednią pastę czy płukankę, zweryfikuje Twoje umiejętności ioceni higienę jamy ustnej.

Uzębjen je w czasje rozwoju dzjecka.
Regularne wizyty ulekarza stomatologa są szczególnie ważne dla dzieci.
Dentysta oceni kondycje zębów mlecznych i wyrzynających się zębów stałych. Wczesne wykrycie wad ortodontycznych pozwala na szybkie ich leczenie przy zastosowani u prostych aparatów czy ćwiczeń.. Im później zauważona wada tym leczenie jest trudniejsze ikosztowniejsze.

Protezy
Nawet, jeżeli nie posiadasz już swoich zębów wizyty u lekarza są bardzo ważne. Z czasem użytkowania protez podłoże zmienia się i protezy przestają pasować. Nieodpowiednie protezy mogą prowadzić do wystąpienia odleżyn, nie pozwalają na prawidłowe żucie imowę.
Regularne wizyty u stomatologa pozwolą na wczesne wykrycie wad protezy, a także zbadanie błony śluzowej jamy ustnej.

Nowotwory jamy ustnej
Nowotwory występujące w jami e ustnej najczęściej są bezbolesne, dlatego pacjenci są nieświadomi ich posiadania. Większość z nich wykryta we wczesnym stadium jest uleczalna. Dlatego tak ważne jest badanie profilaktyczne błony śluzowej jamy ustnej, języka igardła.

Dlaczego ważnejest  regularne, profesjonalne oczyszczen je zębów?
Jeżeli płytka nazębna nie jest usuwana regularnie - twardnieje i tworzy się kamień nazębny. Kamień nazębny jest nie tylko główną przyczyną chorób przyzębia, ale także przyczynia się do rozwoju próchnicy.
Kiedy płytka nazębna stwardnieje nie można jej usunąć przy pomocy szczoteczki do zębów. Może to zrobić stomatolog lub higienistka przy użyciu odpowiednich narzędzi ręcznych lub aparatu ultradźwiękowego.

Dlaczego wykonuje s;ę zdjęde rentgenowskie ?
Zdjęcie rentgenowskie jest pomocą diagnostyczną w wykrywani u próchnicy, nieprawidłowości rozwojowych izmian toczących się w kości, które są niewidoczne w jami e ustnej.

Jak często należy poddać s;ę badanfom kontrolnym?
Dokładne badanie stomatologiczne jest zwykle zalecane co 6 miesięcy.Lecz lekarz może zalecić krótszy lub dłuższy okres w zależności od stanu jamy ustnej.

NadwrażUwość zębjny.
Nadwrażliwością zębiny określamy występowani e nadmiernego bólu wywołanego nieszkodliwymi bodźcami czuciowymi. W prawidłowo zbudowanym zębie, zębinę pokrywa gruba warstwa szkliwa, cement korzeniowy i dziąsło. Kiedy wystąpi starcie lub zniszczenie szkliwa (ubytki przyszyjkowe,  płytka próchnica zębów, miejsce przylegania klamer protez) lub recesja dziąseł w następstwie parodontozy, zębina jest pod bezpośredni m wpływem bodźców termicznych (zimno, ciepło) chemicznych (słodkie, kwaśne) imechanicznych (szczotkowanie zębów,zgłębnikowanie). Rezultatem jest klujący lub tępy ból trwający niekiedy kilka godzin.
Co czwarta osoba po 30 roku życia doświadcza nadwrażliwości zębiny.
Istnieje wiele metod leczenia nadwrażliwości. Mogą to być leki działające ogólnie i/lub miejscowo.
W gabinecie stomatologicznym stosuje się środki do wcierani a inakładania na wrażliwą zębinę.
W efektywności leczenia mają znaczenie nawyki higieniczne i dietetyczne pacjenta. Częste spożycie owoców cytrusowych, soków z owoców cytrusowych, napojów gazowanych może przyczynić się do utraty szkliwa, cementu korzeniowego i otwierania się kanalików zębinowych. Nie należy szczotkować zębów bezpośrednio po spożyciu kwaśnych posiłków,gdyż może to zwiększyć utratę tkanki.
Należy zwrócić szczególną uwagę na usuwanie płytki nazębnej gdyż stany zapalne dziąseł przyczyniają się do powstawania chorób przyzębia iodsłaniania wrażliwych miejsc okołoszyjkowych zęba.
Na rynku  istnieją  pasty  zawierające  środki  znoszące  nadwrażliwość  zębiny. Twój lekarz  doradzi Ci odpowiednią.
Niestety zabiegi znoszące nadwrażliwość muszą być powtarzane. Jak dotąd nie wynaleziono całkowicie skutecznego leku trwale znoszącego nadwrażliwość.
Lek. storn. Renata Kaczorowska Więcej informacj i dotyczących zagadnień  ujętych w niniejszej  broszurze możecie Państwo zasięgnąć
bezpośrednio w naszym gabinecie lub telefonicznie.