Periodontopatia

Co to jest choroba przyzebia?

Choroba periodontologiczna, inaczej choroba przyzębia dotyczy tkanek otaczających ichroniących ząb.
Do tkanek tych zaliczamy kość wyrostka zębodołowego otaczającą korzenie idziąsło otaczające zęby i pokrywające kość. Choroby przyzębia mogą dotknąć wszystkie grupy wiekowe. Jednak najczęściej są przyczyną utraty zębów
po 35 roku życia.

W zdrowej jami e ustnej kość wyrostka zębodołowego mocno otacza zęby iutrzymuje je w odpowiedniej pozycji. Dziąsło jest twarde, różowe, ściśle przylega do kości, zgłębni kowanie nie wywołuje krwawienia.
Otacza szyjkę niczym „kołnierz" i tworzy szczelinę dziąsłową, której normalna głębokość wynosi od 0,5 do 2,5 mm.

Gingivitis, czyli Zapalenie dziqseł.
Jest to najwcześniejsza forma choroby przyzębia. Jest to odpowiedź zapalna dziąsła bez destrukcji tkanek podtrzymujących. Objawia się zaczerwienieniem, obrzękiem iŁatwym krwawieniem. Przewlekła reakcja zapalna prowadzi do obrzęku lub przerostu dziąseł, krwawienia i nieprzyjemnego zapachu z ust. Główną przyczyną jest podrażnienie wywołane płytką bakteryjną, kamieniem nazębnym lub jednym idrugim.
Podjecie leczenia w tym okresie pozwala na przywrócenie tkanek przyzębia do normalnego stanu. Profesjonalne oczyszczenie zębów iodpowiednia higiena jamy ustnej zapobiegnie nawrotowi choroby.

Per iodontitis, czyli Zapalenie przyzębia.
Nie leczone zapalenie dziąseł prowadzi do rozprzestrzeniania się procesu zapalnego idestrukcji tkanek otaczających ząb.

Dla niedoświadczonego oka może wydawać się, że jest to jeszcze zapalenie dziąseł, jednak istnieją symptomy które świadczą, że jest to już zapalenie przyzębia:
Recesja dziąsła: dziąsło wydaje się być obkurczone wokół szyjki zębowej. Następuje odsłonięcie wrażliwej szyjki zęba i cementu pokrywającego korzeń zęba. Ponieważ cement nie jest tak twardy jak szkliwo, odsłonięty staje się podatny na próchnicę.
Kieszonki patologiczne: następuje pogłębienie szczeliny dziąsłowej powyżej 3mm. Resztki pożywienia, kamień i płytka bakteryjna penetrują kieszonki isą lokalnymi czynnikami drażniącymi powodującymi infekcje idalszą destrukcje. Podczas zgłębni kowania dna kieszonki ukazuje się krwisto zabarwiony lub ropny wysięk.
Destrukcja kości: dowierzchołkowe pełzanie płytki będzie prowadziło do destrukcji kości, szczególnie tam gdzie kość jest cienka. Może dojść do zwiększonej ruchomości zęba, jego wędrówki ,
a w końcowej fazie utraty.

Końcowe zapalenie przyzębia.
Nie leczone zapalenie przyzębia może czasem prowadzić do ostrych, bolesnych epizodów,lub niekiedy do wysunięcia się zęba. Wcześni ej może się manifestować jako ostry ropień przyzębny lub zapalenie miazgi.
Może także wystąpić martwica miazgi. Chociaż powyższe zmiany nie wykluczają leczenia, są zwykle wskaźni kiem głębokich zmian chorobowych i usunięcie zęba może stać się zabiegiem nieuniknionym.

Jakie sq przyczyny chorób przyzębia?
Jest wiele przyczyn chorób przyzębia. Najczęstszą przyczyną jest niewłaściwa higiena jamy ustnej.
Lokalne czynniki drażniące jak: nieprawidłowy zgryz, brak punktów stycznych, nawyki, takie jak zgrzytanie zębami , dym nikotynowy mogą przyczynić się do choroby przyzębia. Podatność na chorobę przyzębia wzrasta przy
współistniejących chorobach układowych tj. cukrzyca, choroby krwi. Także nieodpowiednie odżywianie się, przyjmowanie niektórych leków, iwysoki poziom stresu.

Jak leczyć i jak zapobiegać chorobom przyzębia?
Leczenie parodontopatii musi być połączone ze zwalczaniem ich przyczyn.
Dlatego tak ważna jest ścisła współpraca lekarza z pacjentem. Regularne profesjonalne oczyszczani e zębów z kamienia jest podstawowym zabiegiem. Pacjent musi nauczyć się odpowiednio usuwać płytkę nazębną iwykrywać jej obecność.
Lekarz określi właściwą metodę oczyszczani a zębów lub jej poprawę. Może zalecić odpowiednie pasty do zębów i płukanki hamujące rozwój płytki nazębnej. Zaawansowane choroby przyzębia mogą wymagać specjalistycznych zabiegów takich jak kiretaż, gingiwectomia, czyli wycięcie kieszonek zębowych.
Może okazać się niezbędne leczenie ortodontyczne, protetyczne.

Więcej informacji dotyczących zagadnienia możecie Państwo zasięgnąć bezpośrednio w naszym gabinecie lub telefonicznie.