Leczenie kanałowe

Kilka informacj i ogólnych:
Przed laty chory lub zniszczony ząb był usuwany.Współczesne techniki stomatologiczne pozwalają na uratowanie zębów nawet bardzo silnie zniszczonych. Najbardziej powszechną metodą jest leczenie kanałowe określane w terminologii stomatologicznej leczeniem endodontycznym.

Leczenie kanałowe jest niezbędne, kiedy miazga zęba, czyli tkanka zawierająca między innymi sieć naczyń krwionośnych i nerwów, jest chora lub uszkodzona. Choroby tkanki miazgowej mogą być spowodowane różnymi szkodliwymi czynnikami. Najczęstszą przyczynę zmian w miazdze stanowi próchnica zębów. Bakterie z głębokich ubytków mogą spenetrować miazgę iwywołać jej zakażenie. Także uraz zęba może spowodować przerwanie naczyń i zniszczenie nerwów. Złamany lub pęknięty ząb może być spenetrowany przez bakterie naturalnie żyjące w jamie ustnej. Mechaniczne przeciążenia (niedopasowane wypełnienia, protezy,wady zgryzu) też mogą wywołać choroby miazgi. Także zaawansowane choroby przyzębia mogą być przyczyną infekcji miazgi zęba.
Powyższe sytuacje mogą doprowadzi ć do silnego bólu zęba, lub powolnego pogorszenia bez objawów bólowych. W każdym przypadku ząb powinien być leczony kanałowa  - inaczej będzie utracony.

Na czym polega leczenie kanałowe?
W pierwszej fazie leczenia tkanka miazgowa jest usuwana z komory i kanałów korzeniowych. Następnie oczyszcza się dokładnie komorę i kanały korzeniowe. Uprzednio robi się niewielki otwór w koronie zęba. (Jeżelidoświadczasz silnego bólu zęba zabieg ten daje zwykle wielką ulgę). Jeżeli lekarz stosuje nowoczesne metody leczenia zabieg zwykle wymaga jednej wizyty, ale w trudnych przypadkach może wymagać 2 lub 3. Kiedy lekarz jest pewien że ząb jest wolny od infekcji wypełni kanały ikomorę zębową materiałem który zapobiegnie ponownemu wniknięciu bakterii do wnętrza zęba.
Jeżeliinfekcja jest bardzo poważna twój lekarz może zalecić antybiotyk.
Jeżeli cysta lub infekcja zajęła dużą przestrzeń wokół wierzchołka korzenia może okazać się konieczne chirurgiczne usuniecie zmiany.Zabieg ten nazywamy resekcją wierzchołka korzenia zębowego (apikoektomia).
Wymagane jest wykonanie zdjęcia radiologicznego przed leczeniem by określić stan tkanek otaczających ząb, w trakcie leczenia by ocenić długość kanałów korzeniowych i po zabiegu by skontrolować prawidłowe wypełnienie kanału lub kanałów.
Kiedy to jest wykonane, zewnętrzna część zęba musi być odbudowana. Niekiedy niezbędne jest wzmocnienie zęba poprzez wkład koronowa-korzeni owy (potocznie zwanym ćwiekiem lub wkrętem). Następnie koronę zęba odbudowuje się wypełnieniem amalgamatowym lub kompozytowym, złotym lub porcelanowym inlayem, lub koroną porcelanową lub metalową.

Czy leczeme kanałowe 1est bolesne ?

Większość zabiegów może być wykonana  bez znieczulenia miejscowego. Jeżeli Twój
karz  przewidzi  możliwość  pojawienia się  bólu wykona  znieczulenie  miejscowe. Czasami  występuje  przejściowe  podrażnienie tkanek  otaczających  leczony  ząb. Zwykle jest  ono  na  tyle słabe,  że  przyjęcie leku  przeciwbólowego  dostępnego w aptece bez recepty np. aspiryny kontroluje ból. Jeżeliwystąpi obrzęk, lub silny ból należy jak najszybciej skontaktować się zlekarzem.

Czy leczenie kanałowe jest kosztowne?

Koszt leczenia kanałowego jest zwykle mniejszy aniżeli protetyczne uzupełnienie brakującego już zęba. A jaki ekolwiek uzupełnienie protetyczne nie zastąpi Twojego naturalnego zęba.
Koszt leczenia zależy od złożoności leczenia iilości kanałów w leczonym zębie. Zęby sieczne i kły posiadają jeden kanał, przedtrzonowe jeden lub dwa, a zęby trzonowe trzy lub cztery kanały. Odbudowa korony zęba nie jest wliczana w koszt
leczenia kanałowego.

Prawda czy Fałsz?

Ząb po leczeniu kanałowym będzie martwy. Fałsz. Nawet ząb z martwą miazgą jest odżywiany i chroniony poprzez otaczające tkanki.

Ząb po leczeniu kanałowym będzie źródłem infekcji. Fałsz. Dokładnie przeleczony ząb nie będzie źródłem infekcji i nie będzie przyczyną chorób serca, stawów czy innych chorób uprzednio przypisywanych „martwym zębom".

Ząb zmieni barwę na czarną. Fałsz. Współczesne metody leczenia nie powodują tak silnych przebarwień jak to było w przeszłości. Ząb może ściemnieć nieznacznie, ale i to można skorygować stosując metody wybielające.

Ząb leczony kanałowa w krótkim czasie będzie stracony. Fałsz.  Więcej niż 90% leczonych  kanałowa zębów pozostaje w jamie ustnej tak długo jak zęby naturalne. Oczywiście jak każdy ząb wymaga okresowej kontroli lekarskiej i higieny ze strony  pacjenta.