Halitosis - nieprzyjemny zapach z ust

Używanie odświeżających  pastylek czy gum do żucia, tak często reklamowanych w prasie, radiu i telewizji, nie zawsze pomaga w zwalczeniu nieświeżego oddechu. Istnieje bowiem pewna grupa osób, u której pomimo idealnej higieny zębów występuje nieprzyjemny zapach z ust. Objaw ten fachowo nazywa się halitosis, „bad breath" lub też fetor  ex ore. Część  z  tych  osób  nie jest  świadoma  swojego  nieświeżego  oddechu,  część  jest  świadoma,  lecz wstydząc  się swojej dolegliwości  nie  szuka  pomocy  u lekarza.  Pozostałe  osoby  odczuwając  przykry  zapach  udają się  do lekarza,  jednak
istniejący stan nie zostaje potwierdzony badaniem klinicznym. Przyczyna halitosis najczęściej dotyczy samej jamy ustnej, a rzadziej problemów otolaryngologicznych czy chorób ogólnych.

Źródło przykrego zapachu może tkwić w ubytkach próchnicowych, pozostawionych korzeniach zębów, zapaleniu dziąseł, nalocie na języku,  zębach zgorzelinowych,  grzybicy jamy  ustnej oraz nieprawidłowym użytkowaniu uzupełnień protetycznych.  Za  nieprzyjemne  substancje  zapachowe  bowiem  odpowiedzialne są bakterie  beztlenowe,  które mogą pojawić się wraz z wymienionymi dolegliwościami.Produktem ich metabolizmu są lotne związki siarki.Przykry zapach z ust wywołuje także kadaweryna - produkt rozpadu bakteryjnego mięs iryb.
Zatem aby zbadać przyczyny nieświeżego oddechu w pierwszej kolejności należy udać się do lekarza stomatologa. Jeżeli sanacja   jamy  ustnej okaże się nieskuteczna  kolejne kroki należy skierować do lekarza laryngologa. Powinien on ocenić  stan  migdałków, gardła,  nosa  i zatok  obocznych  nosa,  gdyż  ich  przewlekłe  stany  zapalne  mogą wywoływać omawiane  objawy.  Jeżeli jednak   pomimo  poprawnej   higieny  zębów,  sanacji  jamy   ustnej  i wykluczenia  chorób otolaryngologicznych  przykry zapach  wciąż  się  utrzymuje  należy  złożyć  wizytę lekarzowi  interniście.  Do zaistniałego problemu  mogą się  bowiem  przyczynić  choroby  przewodu  pokarmowego  tj.  ostry  nieżyt  żołądka,  choroby  przełyku, choroba wrzodowa.    Ponadto istnieje szereg innych chorób  mogących  powodować  przykrą woń  z  ust,  m.in.  roztrzeń oskrzeli,gruźlica, niewyrównana cukrzyca, niewydolność wątroby czy niewydolność nerek. Źródłem dolegliwości mogą być również niedobory witamin oraz zażywanie pewnych leków. Jednak jeśli w dalszym ciągu nie udaje się zidentyfikować przyczyny    należy   przystąpić   do   zabiegów   mających   na   celu   eliminację   bakterii   bytujących   na   języku. W tym celu stosuje się tabletki utleniające, drażetki chlorofilowe, płukanki z chlorheksadyną iskrobaki do języka. Trudno dostępne skrobaki do języka można zastąpić zwykłą szczoteczką do zębów lub plastikową łyżeczką.

Świeży oddech jest  naszą nierozłączną wizytówką.  Czasami wystarczy  niewiele by go przywrócić, zatem nie wstydźmy się o nim porozmawiać z naszym lekarzem.

Więcej informacji dotyczących zagadnienia możecie Państwo zasięgnąć bezpośrednio
w naszym gabinecie lub telefonicznie.